De administratie voor je eigen bedrijf opzetten

Wanneer je voor jezelf begint gaat dat gepaard met nogal wat administratieve rompslomp. Als zzp’er kan dat al veel werk zijn, nog meer wordt het wanneer je mensen in loondienst hebt. Zeker in het laatste geval kun je niet alles zelf doen. Wanneer je fouten maakt, breng je daarmee niet alleen jezelf in problemen, maar ook de mensen die je in dienst hebt. Een boekhouder of administratiekantoor inschakelen is dan de beste oplossing. Ook voor zzp’ers kan dat een goede mogelijkheid zijn, maar wanneer je wilt kunt je dan nog veel zelf doen.

Wat moet ik allemaal regelen?

Er zijn meerdere dingen die geregeld moeten worden, zoals:

  • Je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de belastingdienst
  • Het openen van een zakelijke bankrekening
  • Het opzetten van je urenadministratie
  • Het kiezen van boekhoudsoftware
  • Zorgen dat je BTW en inkomstenbelasting in beeld hebt

Je eigen bedrijf begint met je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Je registreert de naam en de branche van je bedrijf en je krijgt een KvK-nummer en een nummer voor de belastingdienst. Met dat nummer meld je je bij de belastingdienst, zodat zij weten dat je ondernemer bent geworden. Je krijgt daarmee automatisch elk kwartaal een seintje dat je btw-aangifte moet doen.

Het is handig om zakelijk en privé gescheiden te houden, daarom moet je een zakelijke bankrekening te openen. Je urenadministratie is van groot belang. Niet alleen heb je die nodig om goede offertes en facturen te kunnen sturen naar je klanten, maar je hebt ook een urenoverzicht nodig om voor de belastingdienst te kunnen aantonen dat je ondernemer bent. Heb je niet veel opdrachten, dan kun je alles nog wel op papier en handmatig bijhouden, maar al snel is een boekhoudprogramma onvermijdelijk. Neem rustig de tijd er één uit te zoeken die bij jouw wensen en situatie past.

Waar een boekhouder je mee van dienst kan zijn

Zelfs voor een eenvoudige zzp’er kan de administratieve last al snel te veel zijn. Het is belangrijk alles op orde te hebben en geen fouten te maken. Om jezelf geen verrassingen te bezorgen, is het verstandig de bedragen voor de btw-aangifte en de inkomstenbelasting apart te zetten. Je kunt hier wel wat hulp bij gebruiken en daarvoor is een goede boekhouder onmisbaar. Zoek maar eens op boekhouder in Rotterdam en je ziet hoeveel keus je hebt. Er is er altijd eentje bij jouw in de buurt. Je boekhouder helpt je met het opzetten van je administratie en zorgt dat je belastingzaken goed geregeld worden. De dienstverlening kan nog verder gaan, ook het versturen van facturen kan een boekhouder eventueel voor je doen.

Related

Laatste blogs

Categorieën