7 profieltips die je kansen op een match vergroten

  • Jouw account
  • Zoeken en vinden

Bij TeamVenture kom je in contact met potentiële zakenpartners door een profiel aan te maken op onze website. De opbouw van je online profiel is van grote invloed op de matches die wij je kunnen voorleggen. Bovendien maakt de wijze waarop je jezelf profileert veel uit voor wat betreft het aantal en type reacties dat je kunt krijgen. Wij geven zeven concrete tips om je profiel te optimaliseren en daarmee de kansen op een goede en snelle match te vergroten.

1. Denk vanuit je toekomstige zakenpartner

Mocht je eens gesolliciteerd hebben naar een baan, dan weet je hoe belangrijk de opmaak van de vacature is. Geen hond die reageert op een vacature dat enkel bestaat uit de omschrijving “handelsonderneming uit regio Eindhoven zoekt ervaren business developer” en verder geen achtergrond of toelichting. Je hebt zo weinig informatie dat je de kans op een succesvolle match vooraf nauwelijks kunt inschatten en waarschijnlijk zoek je dan ook verder. Je wilt simpelweg meer weten van het bedrijf en wat voor soort persoon zij zoeken voordat je reageert. De woordkeuze, de toon van de tekst en de hoeveelheid verstrekte informatie spelen allemaal een rol in jouw besluit om wel of niet te reageren. Dit geldt ook voor het vinden van een zakenpartner. Stel jezelf voor als de kandidaat zakenpartner die jouw profiel bekijkt. Wat zou jij dan in ieder geval te weten willen komen voordat je contact opneemt of reageert op een contactverzoek? Zorg dat deze informatie op je eigen profiel aanwezig is.

2. Verhelder jouw eigen toegevoegde waarde

Of je nu een zakenpartner zoekt ter versterking van je eigen bedrijf of om bij aan te sluiten, een match komt altijd van twee kanten. Het gaat er dus niet alleen om wie jij zoekt, maar ook om wie de ander zoekt. Voor beide geldt dat je toegevoegde waarde ziet in elkaar en in de samenwerking. Geef aan welke specifieke kennis, vaardigheden en eigenschappen jij hebt die van toegevoegde waarde (kunnen) zijn voor het betreffende bedrijf. Wees overtuigend naar de ander toe dat je deze competenties ook echt bezit. Heb je relevante werk- of ondernemerservaring opgedaan, opleidingen gevolgd of waardevolle referenties die jouw competenties kunnen beamen? Je kunt ook aangeven wat persoonlijke eigenschappen van jou zijn en waarom het prettig is om met jou samen te werken.

3. Licht je venture toe

Zoek je een zakenpartner ter versterking van jouw (aankomende) bedrijf, geef dan op hoofdlijnen aan in welke markt het bedrijf zich bevindt en wat het bedrijf onderscheidend maakt in deze markt. Is het een bestaande markt of een opkomende markt? Veel of weinig andere spelers? Hierdoor trek je ook zakenpartners aan die misschien minder bekend (hoeven te) zijn in deze specifieke markt maar het wel interessant vinden en goed aansluiten bij jouw partnercriteria. Zorg voor voldoende informatie, ook als je nog in de pre-start fase zit. Een “unieke app” zegt zo weinig dat het niet snel potentiële zakenpartners zal enthousiasmeren om contact met je te leggen. Maak ook je ambities met betrekking tot het bedrijf kenbaar. Je zoekt immers een zakenpartner om deze te helpen realiseren; je zoekt dus iemand die zich hiertoe geroepen voelt. Authentieke en goed geformuleerde ambities werken bovendien aanstekelijk en hebben een wervend effect.

4. Weet wie je zoekt

Heb je al voldoende nagedacht over de zakenpartner die je zoekt? Er zijn zo veel ‘programmeurs’, ‘productontwikkelaars’, ‘marketeers’ enz. Jij hebt waarschijnlijk een zakenpartner nodig die aan meer dan enkel deze voorwaarde voldoet. Je zoekt iemand die jouw aanvult, gecommitteerd zal zijn en goed met jou kan samenwerken. Wat is essentieel en wil je minimaal terugvinden bij de ander? Wat zou verder prettig zijn? Een doordacht zoekprofiel zal je helpen om je zoektocht te stroomlijnen en voorkomt tijdverspilling. Denk na waar jouw toekomstige zakenpartner en eventueel zijn/haar onderneming aan dient te voldoen. Laat het bij zakenpartners niet teveel om functietitels gaan, focus op praktijkervaring, behaalde resultaten en persoonlijke eigenschappen. Zoek je aansluiting bij iemand met een idee of bedrijf, denk dan aan zaken als affiniteit met markten, een type product of dienst of de fase waarin het bedrijf zich bevindt. Houd er ook rekening mee dat je mogelijk niet een zakenpartner vind die volledig voldoet aan al je eisen en voorkeuren. Bepaal daarom voor jezelf hoe zwaar ieder criterium voor je weegt.

5. Kies een wervende pitchtitel

Je pitchtitel is ontzettend belangrijk. Met je titel wil je potentiële zakenpartners verleiden én informatie geven. Hoe concreter en aansprekender je titel is, hoe groter de kans dat je de juiste zakenpartner aantrekt en activeert om jouw profiel te bekijken. Een aantrekkelijke titel kan het verschil maken tussen veel en boeiende reacties of geen of minder interessante reacties. Schrijf wel zakelijk, overdrijf niet (te veel) en vermijd cryptische titels en verkleinwoorden als bedrijfje of kansje.

Voorbeelden
De volgende titels geven weinig informatie en springen er ook niet uit. Ze zullen beperkt reacties opleveren:
• “Ik zoek een developer voor mijn bedrijf”
• “Als je samen een bedrijf wilt opzetten neem dan contact met mij op”

De onderstaande pitchtitels zijn informatief, concreet en wekken de aandacht. Ze zullen meer en betere reacties opleveren:

• “Ervaren marketeer zoekt DotNet programmeur met e-business ervaring als partner in nieuw online platform.”
• “Ondernemende business developer met trackrecord op zoek naar maakbedrijf met internationale groeiambities!”

6. Wees toegankelijk

Een klein deel van je profiel is voor iedereen zichtbaar op onze website en vindbaar via zoekmachines. Dit openbare profiel geeft in hoofdlijnen aan wat je zoekt en te bieden hebt en fungeert als een sneak preview. Hiermee wek je ook de interesse van potentiële zakenpartners die nog geen TeamVenture account hebben. Je uitgebreide profiel is uitsluitend zichtbaar voor geregistreerde ondernemers. En zelfs dan kun je nog delen van je profiel afschermen totdat je een ander expliciet toestemming geeft voor inzage, bijvoorbeeld om een video of presentatie van je bedrijf of bedrijfsidee te laten zien. Je behoud dus volledige controle op wat je deelt en met wie. Bedenk wel dat hoe minder je laat zien, hoe minder goed anderen kunnen beoordelen of je interessant bent om mee te partneren.

7. Houd je profiel up-to-date

Terwijl je op zoek bent naar een zakenpartner kan er van alles gebeuren. Misschien haal je een grote klant binnen, ontwikkel je nieuwe competenties of ontdek je gaandeweg dat je eigenlijk andere eigenschappen van je toekomstige zakenpartner belangrijk vind. Pas je profiel dan aan zodat deze actueel blijft. Hiermee laat je zien dat je als ondernemer stappen blijft zetten ook als je nog niet de juiste zakenpartner hebt gevonden.

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen