De Impact van Je Zakelijke Profielfoto op een Businessdate

  • Jouw account

Het belang van een verzorgd profiel voor het aantrekken van een zakenpartner zal niemand ontkennen. Het belang van een (goede) profielfoto wordt echter vaak onderschat. Profielen met een (goede) zakelijke profielfoto worden aanzienlijk vaker bekeken dan profielen zonder en ontvangen ook significant meer berichten. Je kans op een zakelijke date vergroten? De volgende tips zijn bruikbaar voor je TeamVenture én Linkedin profiel!

Zakelijkeprofielfotozakover

Zak over je hoofd

Zakelijk daten is toch geen Tinder? Klopt, een partnerschap gaat uiteraard om je competenties en niet je uiterlijk. Maar hoe oppervlakkig je het misschien ook vindt, mensen hebben nu eenmaal graag een gezicht bij je naam en vormen vervolgens ook een beeld van je. En we doen het allemaal. Ook jij, of je het graag toegeeft of niet. Hoe zou het overkomen als je een zakelijk evenement bezoekt met een zak over je hoofd? Vreemd niet waar? (Het lijkt ons overigens wel zeer boeiend om dit eens in het echt uit te proberen: zakelijk daten à la de Voice of Holland.)

Het eerste wat je (onbewust) doet is je aankomende gesprekspartner selecteren op basis van uiterlijke kenmerken. En nee, dat heeft niets te maken met een schoonheidskeuring of platheid. Op basis van je eerdere ervaringen vorm je automatisch een eerste indruk en beoordeel je in slechts enkele seconden of iemand betrouwbaar, competent, invloedrijk en aardig (gunfactor!) overkomt. Hiervoor kijk je naar zaken als gezichtsuitdrukking, lichaamshouding, uiterlijke verzorging, kleding en algehele uitstraling. En wat we offline doen, doen we simpelweg ook online.

10 kenmerken van een slechte zakelijke profielfoto

Een complete lijst met kenmerken van een slechte zakelijke profielfoto zal oneindig lang zijn. We noemen enkel de top 10 kenmerken die wij het meest zien langskomen. Voor de meeste kenmerken geldt dat ze onprofessioneel en niet serieus overkomen en veelal ook een slechte indruk achterlaten.

  1. Een afbeelding zonder jouw hoofd erop, zoals een logo, product of landschap. Jouw toekomstige zakenpartner zoekt een persoon om mee samen te werken en wil dan ook zien wie jij bent.
  2. Te veel afstand of te veel lichaam in beeld. Je hoofd is het belangrijkste. Daar lezen we veel van af. Zorg dat die er dus prominent opstaat, net zoals op je pasfoto.
  3. Andere mensen in beeld op voor- of achtergrond. Het gaat alleen om jou! Andere mensen op je profielfoto leidt af, geeft een rommelige indruk en wekt mogelijk verwarring.
  4. Jouw hoofd uitgeknipt uit een andere foto. Vaak zie je een niet passende achtergrond of delen van andere personen of objecten in beeld. Dat ziet er niet uit. En een zeer krap uitgeknipt hoofd dat (nagenoeg) alle randen van je fotokader raakt ziet er ook niet uit.
  5. Achtergrond verwijderen met Photoshop. Om punt 4 te voorkomen gaan sommige mensen Photoshoppen. Niet doen! Tenzij je een Photoshopexpert bent blijf je vaak aan de randen van je gezicht (veelal het haar) zien dat het een bewerkte foto is. Hierdoor laat je een ‘goedkope’ indruk achter.
  6. Een vrijetijdsfoto, bijvoorbeeld van je vakantie, op een feest, in de kroeg of bij het zwembad is ook sterk af te raden. Je bent op zoek naar een zakelijke match, zorg dan ook dat je zakelijk overkomt. In veel vrijetijdsfoto’s zijn bovendien de gezichten klein, achtergronden groot en staan andere personen of objecten in beeld.
  7. Over- of onderbelichte foto’s. Felle schaduwen en fletse gezichten laten geen goede indruk achter. Gebruik bij voorkeur natuurlijk licht. Een professionele fotograaf weet uiteraard ook uitstekende foto’s te maken met (indirect) flitslicht.
  8. Een selfie. Mensen herkennen een selfie meteen. Blijkbaar vind je het niet belangrijk om een professionele indruk achter te laten. Onbewust vinden mensen je ook té dichtbij komen.
  9. Een zonnebril. Ogen en oogopslag zijn een zeer belangrijk onderdeel bij de eerste indruk die we van iemand vormen, ook online. We kennen allemaal de uitdrukking “ik wil recht in je ogen kunnen kijken”. Oprechtheid, betrouwbaarheid, eerlijkheid zijn aspecten die we letterlijk beoordelen in een oogopslag.
  10. Zijgezichten. Deze spreken niemand aan. Kijk recht in de camera zodat de kijker het gevoel krijgt dat jullie elkaar aankijken. Het maken van ‘oogcontact’ maakt dat je al snel veel positiever wordt beoordeeld: zelfverzekerder, emotioneel stabieler, betrouwbaarder, oprechter, competenter, aardiger, persoonlijker enz.

10 kenmerken van een goede zakelijke profielfoto

Bij de bovenstaande 10 kenmerken van een slechte zakelijke profielfoto tref je al enkele tips over wat je beter wel kunt doen. Die gaan we hieronder uiteraard niet herhalen. Hieronder tref je nog eens 10 tips voor een goede zakelijke profielfoto.

  1. (Glim)Lach. Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen. Een vriendelijk, lachend gezicht wekt vertrouwen en geeft een positief gevoel over jou. Wel is het belangrijk dat je (glim)lach oprecht is. Lachen als een boer met kiespijn heeft eerder het omgekeerde effect. 
  2. Zakelijke houding. Denk na over hetgeen je wilt uitstralen. Daadkracht & zelfvertrouwen straal je op een andere manier uit dan creativiteit & enthousiasme. Ook kleding en kleuren spelen hierin een belangrijke rol.
  3. Bewust gekozen kleuren. Iedere kleur heeft zijn eigen symbolische betekenis. Blauw staat betrouwbaar, rood voor rebels, groen voor gecoördineerd en zwart staat voor macht en mysterie. (Lees ook: Wat is de betekenis van jouw favoriete kleur.) Een profielfoto vertelt iets over jou persoonlijkheid. Door hier bewust aandacht aan te besteden geef je letterlijk profiel aan jouw foto. 
  4. Kleding. Uiteraard kies je voor kleding die bij jou past. Is een pak niets voor jou, laat die dan achterwege. Kies wel altijd voor kleding dat kwaliteit uitstraalt. Kwaliteit in kleding vertalen we automatisch naar kwaliteit in werk. Met kleurcontrasten zorg je ervoor dat je zichtbaarder bent en krachtiger overkomt, bijvoorbeeld door een donker colbert met lichte overhemd te dragen. Drukke prints kun je beter vermijden. 
  5. Achtergrond. De keuze voor het type achtergrond is persoonlijk. Wees in ieder geval zorgvuldig in je keuze. Een rustige achtergrond zorgt voor meer aandacht voor jouw gezicht. Een fel gekleurde achtergrond kan een bewust uiting van je karakter zijn. Vermijd saaie achtergronden, zoals de eentonige beige achtergrond op jouw kantoormuur (dat is niet hetzelfde als een fotodoek!). Bekendheden kiezen steeds vaker een ‘actiefoto’ met een specifiek decor als achtergrond. Vaak zit hier een specifieke gedachte achter.
  6. Houd je foto actueel. Lijk je nog op de foto van één of twee jaar geleden? Niet, dan wordt het hoog tijd om je profielfoto te actualiseren. 
  7. Gebruik dezelfde foto op al je (zakelijke) online accounts: TeamVenture, Linkedin, Twitter, Facebook enz. Je toekomstige zakenpartner gaat je ongetwijfeld googlen. Telkens dezelfde foto tegenkomen geeft vertrouwen. 
  8. Draag je haar zoals je het ook zou dragen naar een belangrijke afspraak. Het is wel de bedoeling dat je er op de foto’s uitziet zoals je bent. Heren, zorg ervoor dat je netjes geschoren bent of dat je baard netjes getrimd is.
  9. Make-up: Een beetje make-up om je ogen en mond te accentueren kan zeker geen kwaad. Het geeft een verzorgde uitstraling. Gebruik niet teveel make-up, want dat zorgt voor een onechte look en komt al snel schreeuwerig over.
  10. Beperk het gebruik van sieraden. Grote oorringen of een in het oogspringende ketting vallen teveel op, waardoor de aandacht van je ogen wordt afgeleid.

Test jouw zakelijke profielfoto gratis

Bedenk goed: Een eerste indruk maak je maar één keer en je zakelijke profielfoto is een eerste belangrijke stap om jezelf te presenteren. Besteed daar aandacht aan! Hopelijk helpen de bovenstaande tips je goed op weg.

Bij Photofeeler kun je overigens je profielfoto testen. Via deze website kun je een of meerdere profielfoto’s van jezelf door anderen laten beoordelen. Dat kan gratis, als je ook foto’s van anderen waardeert.

Liever je anonimiteit bewaken?

Nog even een eindnoot. Stel nu dat je geen profielfoto wilt toevoegen omdat je anoniem wilt blijven. Misschien wil je niet dat je concurrenten, je medewerkers, je baas of je huidige zakenpartner ontdekken dat je op zoek bent naar een zakenpartner. En vrees je dat je op basis van je profielfoto op de site van TeamVenture wordt herkend. Wat dan?

Hier dien je zelf een weloverwogen afweging te maken. Anonimiteit wekt wantrouwen op, bij de een meer dan bij een ander, en de afwezigheid van een profielfoto leidt tot aanzienlijk minder bezoeken van je profiel en ook minder respons. Wat vind je belangrijker: sneller de juiste zakenpartner aantrekken of je identiteit beschermen? Kies je voor anonimiteit zorg dan in ieder geval voor een ijzersterke (oproep)titel bovenaan je profiel om de aandacht te wekken. (Lees ook: “Je profiel anonimiseren: waarom en hoe?”)

 

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen