Rapport: Succesfactoren Snelgroeiende Start-ups

  • Feiten en cijfers

Deloitte deed onderzoek naar de succesfactoren van snelgroeiende start-ups, zogenoemde 'scale-ups'. Zij onderzochten data van 400.000 start-ups uit 24 landen. En wat blijkt, meer dan de helft van de onderzochte start-ups is opgericht door een divers en deskundig ondernemersteam in plaats van een individuele ondernemer.

Scale-ups en Unicorns

Scale-ups zijn snelgroeiende bedrijven die in hun vijfde omzetjaar meer dan 10 miljoen dollar realiseren en voor flinke werkgelegenheid zorgen. Unicorns (eenhooors) zijn de overtreffende trap. Zij realiseren meer dan 1 miljard dollar omzet.

De kans dat een bedrijf een scale-up of unicorn wordt is erg klein. Slechts 1 op de 200 start-ups groeit uit tot een scale-up. Volgens het onderzoek maakt het niet waar het bedrijf wordt opgezet en in welke branche; de kansen zijn gelijk verspreid. 

De succesfactoren van snelgroeiende start-ups

Iedere scale-up is een uniek verhaal waarin geluk altijd een rol speelt. Er is geen magische formule voor groots succes. Wel zijn er een aantal factoren ontdekt die een groot verschil maken. Het zijn tevens factoren die je zelf in de hand hebt en kunt beïnvloeden. 

De drie belangrijkste succesfactoren zijn:

1. Ervaring (team)

Meer dan 50% van alle scale-ups werden gevormd door een divers en ervaren ondernemersteam in plaats van een individuele ondernemer. Belangrijke eigenschappen van de teamleden waren: eerdere ondernemerservaring, ruime leiderschapservaring (veelal bij grote corporates), diepe branchekennis en de wil om echt groot te worden. De teamleden zijn veelal 40 jaar of ouder. 

2. Ingericht op schaalbaarheid

85% van de scale-ups kiezen een schaalbaar businessmodel dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol. B2B blijkt makkelijker schaalbaar dan B2C. 

3. Het juiste lanceringsmoment 

De tijd tussen de oprichting en de uiteindelijke marktintroductie is bij scale-ups bijna twee keer langer dan bij start-ups. Aan alles wordt gedacht; het moet in één keer goed zijn. Er wordt ook bewust gewacht tot het optimale moment om te lanceren. Het lanceringsmoment van een scale-up valt vaak samen met een (technologische) trend.

Producten met hoge smacht-gehalte

Wat verder opvalt is dat unicorns veelal producten op de markt brengen waarnaar iedereen lijkt te smachten. Het gaat om producten die iedereen echt nodig heeft of heel erg graag wilt hebben, welke ook regelmatig gebruikt worden (het liefst dagelijks) en die de gebruikers actief bij hun vrienden en andere naasten onder de aandacht brengen. 

 

Download het volledige onderzoeksrapport ‘Scale-up: the experience game’.

 

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen