Tips voor je Ventureprofiel

  • Jouw account

Zoek je een zakenpartner ter versterking van jouw (aankomende) venture dan is jouw bedrijf of bedrijfsidee een van de voornaamste redenen dat kandidaat-zakenpartners met jou in contact zullen treden. De informatie die je verstrekt over je venture zal in sterke mate bepalen of iemand voldoende geïnteresseerd is geraakt en contact met je opneemt.

Geef een duidelijke bedrijfsomschrijving

Wees je er allereerst van bewust dat een omschrijving als “unieke app” of “succesvol bedrijf” zo weinig zegt dat dit niet snel potentiële zakenpartners zal enthousiasmeren om contact te leggen. Je hoeft echter ook niet volledig de diepte in te gaan en alles van je bedrijf meteen tot in detail toe te lichten. Denk na met welke tekst je kandidaat-zakenpartners kan interesseren. De volgende vragen kunnen je hierbij helpen?

  • Hoe is het idee/bedrijf tot stand gekomen?
  • Hoe lang ben je al bezig?
  • Wat zijn je  (verwachte) bedrijfsprestaties? (in algemene termen)
  • Behaal je al (voldoende) omzet?
  • Heb of verwacht je veel of weinig klanten?
  • Betreft het een bestaande markt of een opkomende markt?
  • Zijn er veel of weinig andere spelers op de markt?
  • Wat maakt het bedrijf onderscheidend in deze markt?*

*Met deze informatie trek je ook kandidaat-zakenpartners aan die misschien minder bekend (hoeven te) zijn met de specifieke markt maar het wel interessant vinden en goed aansluiten bij jouw partnercriteria.

Zakenpartners met gelijke ambities 

Ambities spelen eveneens een belangrijke rol bij de werving van een geschikte zakenpartner. Je zoekt een zakenpartner om deze ambities samen mee te realiseren. Je zoekt dus iemand die zich hiertoe geroepen voelt. De vonken slaan pas echt over als blijkt dat ambities elkaar versterken. Indien ambitieniveaus bij voorbaat al ver uit elkaar liggen dan kun je beter geen partnerschap aangaan. 

Ambities kunnen groot en klein zijn. Niet iedere ondernemer wil de wereld veroveren. Wij geloven dat voor iedere ambitie een zakenpartner te vinden is die zich hiertoe voelt aangesproken. Belangrijk is om authentiek en oprecht te zijn. Enkele ambities als voorbeeld:

  • "In 5 jaar 15 vestigingen verspreid over West-Europa"
  • "Hét ICT werving- en selectiebureau voor bedrijven uit Zuid-Holland"
  • "Kleinschalig, winstgevend met goede werk-privé balans"
  • "De nieuwe standaard .... worden"

Wil je wel de wereld veroveren? Laat je dan inspireren door woorden die Steve Jobs ooit gebruikte. Een jonge Steve Jobs wist John Sculley, op dat moment de zeer succesvolle vicepresident van Pepsi met een riant salaris, over te halen om bij Apple te komen werken met de woorden “wil je de rest van je leven suikerwater aan kinderen verkopen of wil je de wereld veranderen”. Deze woorden overtuigden John Scully. Welke woorden gebruik jij om je toekomstige zakenpartner te overtuigen?

 

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen