Wat is Belangrijker: Eerst Klanten of Zakenpartner?

  • Zoeken en vinden

Als je weet dat je een zakenpartner nodig hebt om een start-up te realiseren, zoek je dan eerst de zakenpartner of toch eerst klanten? Met klanten op zak kun je een zakenpartner sneller overtuigen om in te stappen. Tegelijkertijd haken potentiële klanten eerder aan als het uitvoerende ondernemersteam compleet is. Kip-ei? Of valt er toch iets zinnigs over te zeggen?

Eersklantofzakenpartner

Eerst klanten vinden?

Laten we inzoomen op het uitgangspunt dat je beter eerst klanten kunt zoeken. Hier valt zeker wat voor te zeggen. Als je potentiële klanten weet te overtuigen om straks gebruik te maken van jouw nieuwe product of dienst, dan is dat allereerst prettig voor jezelf. Als je in een vroege fase concrete toezeggingen hebt van potentiële klanten dan is dat een goede indicatie dat je een kansrijk initiatief opstart. Met klanten op zak kun je vervolgens zakenpartners ook sneller overtuigen om in te stappen. De (financiële) onzekerheid van een succesvolle start-up neemt immers af naarmate je meer klanten in de rij hebt staan om straks bij je te kopen. En welke toekomstige zakenpartner vindt het niet prettig om te horen dat je al ‘gegarandeerd’ omzet kunt draaien?


Er zijn wel drie belangrijke voorwaarden verbonden aan deze aanpak.

  1. De toezeggingen van potentiële klanten dienen hard en concreet zijn. Het is immers vrij makkelijk, en daarmee weinigzeggend, voor een persoon om te zeggen dat hij geïnteresseerd is om straks jouw product of dienst (misschien) af te nemen. Het liefst heb je toezeggingen op papier, al dan niet met enkele voorwaarden ten gunst van je potentiële klant eraan verbonden. Hierbij valt te denken aan zaken als kwaliteit van het product, levertijd en prijs.
  2. Eén, twee of zelfs tien potentiële klanten zegt weinig over de levensvatbaarheid van je aankomende onderneming. Tenzij het bedrijven zijn die straks direct grote afnemers worden. De verwachtte hoeveelheid aankopen en je winstmarge beïnvloeden het aantal klanten die je vooraf minimaal dient te enthousiasmeren om met deze klantenlijst vervolgens een toekomstige zakenpartner aan boord te halen.
  3. Tot slot speelt neutraliteit en professionaliteit van je klantenbestand een rol. Familie en vrienden zullen je wellicht op weg willen helpen, ook als ze niet echt de behoefte hebben om jouw product of dienst af te nemen. Misschien leveren ze jou enkel een gunst of durven ze simpelweg niet te zeggen dat het product of dienst hen eigenlijk niet aan staat en dat ze het nooit zouden kopen als het door iemand anders aan hen werd aangeboden. Zorg dus voor ‘objectieve klanten’.

Eerst zakenpartner vinden?

Het vinden van een eerste groep klanten kan een tijdrovende zaak zijn, in het bijzonder als je product of de dienst nog erg conceptueel is. Je zult dan extra je best moeten doen om mogelijke klanten te overtuigen om in te stappen. Vooral in de B2B markt kijken potentiële afnemers ook bijzonder kritisch naar het uitvoerende ondernemersteam in hun oordeel over jouw aankomende bedrijf en product. Hoe mooi je verkoopverhaal ook klinkt, het heeft weinig zin om met jouw zaken te doen en tijd in jou te investeren als je nog niet de competenties en middelen hebt om jouw idee te realiseren.

Hoe complexer het idee en daarmee ook de uitvoering, hoe belangrijker het is om snel de juiste zakenpartners aan boord te hebben. Heb je een complex product voor ogen maar mis je kritieke competenties voor de realisatie sta dan niet vreemd te kijken bij het horen van de volgende reactie: “Interessant concept. Laat maar weten wanneer je een team hebt om het te realiseren”.  Als je naast jouw concept ook meteen kunt aantonen dat je het juiste (ondernemers)team hebt om het idee succesvol te realiseren, dan zul je sneller en meer klanten weten te overtuigen om in te stappen.

Conclusie: eerst klanten of zakenpartner?

Weet je nu waar je nu moet beginnen: eerst klanten of zakenpartner? Nee? Begrijpelijk. Het blijft lastig. Voor beide aanpakken valt immers wat te zeggen. Een gelijktijdige zoektocht lijkt de gulden middenweg. De gekozen aanpak is, wat ons betreft, vooral afhankelijk van de complexiteit van het idee en hoe makkelijk je denkt dat je snel de juiste zakenpartner of klanten kunt aantrekken. Heb je een zakenpartner nodig met competenties die niet makkelijk te vinden zijn, dan lijkt het ons het meest zinnig om daar mee te starten.

 

Vond je dit een boeiend artikel? Dan stellen wij het op prijs als je het deelt via sociale media.

​Aanverwante artikelen:
Ondernemersteams door de Ogen van Investeerders

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen