1,3 miljoen euro voor Nederlandse startup Silk

  • 16 augustus 2012
  • Ondernemersteams

De Nederlandse startup Silk heeft een investeringsronde van 1,3 miljoen euro afgesloten bij het Amerikaanse New Enterprice Associates, één van de grootste durfkapitaalfondsen ter wereld. De Amerikaanse Investeringsmaatschappij investeert samen met aandeelhouders Atomico en drie informal investors in Silk. Atomico leidde vorig jaar al een investeringsronde in Silk. Toen werd er 320.000 euro in het bedrijf gestoken.

Silk begon in 2009 als een team startup van oprichters Lon Boonen en Salar al Khafaji. In mei 2011 rondde het haar eerste financieringsronde af. Een maand daarvoor werd het bedrijf op technologiecongres The Next Web uitgeroepen tot 'Best Overall Startup'. Intussen bestaat Silk uit elf medewerkers, waaronder ook Operations Chief Sander Koppelaar, die tevens medeoprichter is van Next2news en KTMS.

Platformbouwer

Silk is een platformbouwer waarmee je grote hoeveelheden informatie kunt ordenen en doorzoekbaar kunt maken. Kortom; een nieuwe manier van het omgaan met content. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld specifieke grafieken maken op een eigen pagina. Door te zoeken met Silk kunnen vragen beantwoord worden waarvoor afzonderlijke stukjes content vanuit verschillende plekken met elkaar gecombineerd moeten worden. Zo kan een antwoord worden gevonden op vragen als ‘Welke vrouwen onder de 40 jaar zijn ooit premier geweest in de wereld?’

Avontuur

Medeoprichter Salar al Khafaji is gaan ondernemen omdat er binnen het domein 'gestructureerde data' weinig mogelijkheden zijn behalve het zelf opzetten. Zijn passie vindt hij in de resultaten die wekelijks als startup bereikt worden. Inspiratie haalt hij dan ook uit de mensen in zijn omgeving met wie hij samenwerkt en met wie hij mag praten: "We werken hard om informatie makkelijker te creëren en structureren en zijn verheugd dat NEA en de andere investeerders het avontuur met ons aan willen gaan. Het is een nieuwe stap in een jaar waarin we snel groeiden."

Ontwikkeling en uitbreiding

Silk heeft nog geen echt verdienmodel, maar al wel een idee in welke richting gegroeid moet worden. Op korte termijn zouden uitgevers meer met ons platform kunnen doen. Op de lange termijn denkt Silk geld te kunnen halen uit de data van gebruikers. Sander Koppelaar: "De eigenaren van data zouden hun eigen analyses kunnen verkopen, waarbij wij een percentage ontvangen. We kiezen een beetje de weg van Twitter. Eerst een goede dienst maken en dan een verdienmodel." De startup wil het geld gebruiken voor productontwikkeling en de uitbreiding van het team.

Partner Pete Sonsini van NEA, dat onder andere belangen heeft in Glu Mobile, Groupon en Rock Health, is onder de indruk van Silk’s visie: "We zijn ervan overtuigd dat het een grote invloed heeft op de manier waarop mensen informatie structureren."

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen

Logo Silk