App-ontwikkelaar en ontwerper vormen succesvolle IT start-up

  • 12 september 2012
  • Ondernemersteams

LayerGloss staat op de eerste plaats in de ‘100 Hottest Startups’ van Wired. Het septembernummer van technologietijdschrift Wired staat in het teken van de ‘heetste startups in Europa’. Het tijdschrift tipt tien steden als creatieve broedplaatsen. Uit Barcelona, Amsterdam en Instanboel komen baanbrekende ideeën voor de toekomst, aldus Wired. De Nederlandse nummer één is geen Amsterdams bedrijf, maar LayerGloss uit Haarlem.

Samen met Martin van Spanje richtte Phuong Do drie jaar geleden LayerGloss op. Dit jonge bedrijf stelt ondernemers in staat hun eigen app te maken. Wat Wordpress heeft gedaan voor websites, doet LayerGloss voor apps. Nu kan iedereen iets publiceren.

Combinatie van design en techniek

De apps die op het platform worden gemaakt, staan volgens Do zelfs al in de ranglijst van populairste apps van iTunes. ‘Ze worden heel goed ontvangen. We hebben succes omdat we design en techniek combineren. We leveren mooie, geavanceerde producten, maar het blijft toegankelijk, niet ingewikkeld en het is betaalbaar voor mkb’ers.’

‘Wij zagen dat gat in de markt’, vertelt Do. ‘Iedereen richt zich op iPhones. Weinig mensen ontwerpen nog voor tablets. En daar zit de potentie.’ LayerGloss is een platform voor mensen die zelf iets willen uitgeven via een app, iPhone of tablet, maar daar geen geld of knowhow voor hebben. Met LayerGloss kan iedereen bijvoorbeeld zijn eigen e-magazine maken.

Het geheim van LayerGloss’ succes is volgens Do de eigen visie. ‘We letten goed op de esthetiek en we stellen hoge eisen aan onszelf. Bovendien hebben we eigen ideeën over hoe een app eruit moet zien. Mensen zien dat we erachter staan.’

Het jonge bedrijf heeft een paar grote uitgevers aan boord. Zelfs het Duitse Springer doet mee. De uitgesproken visie wordt herkend. ‘Die uitgevers zien dat wij weten wat we willen en dat werkt lekker.’ Do gelooft dat diensten zoals LayerGloss uiteindelijk het voornaamste publicatiemodel zullen zijn. Niet alleen omdat de vraag naar drukwerk terugloopt, maar ook omdat steeds meer mensen hun producten aan de man brengen via apps. ‘Wij hebben LayerGloss zo ontworpen dat mensen er niet extra voor hoeven te studeren’, zegt Do. ‘De drempel ligt laag.’

Buren in bedrijfsverzamelgebouw

‘LayerGloss gaat als een speer, maar we staan niet alleen. Haarlem is een vruchtbare smeltkroes van bedrijfjes, creatievelingen en jonge ondernemers’, zegt Do. ‘We doen alles om dat op onze beurt ook weer verder te stimuleren. De positie van Haarlem als creatieve hub moet ondersteund worden.’ Van Spanje en Do werkten vijf jaar geleden in hetzelfde gebouw in Haarlem. Hij als app-ontwikkelaar, zij als ontwerper. Ze raakten bevriend. Do: ‘De vonk sloeg over. We ontdekten dat we dezelfde ideeën hadden over de toekomst.’ Hun timing was perfect. Vlak voor de introductie van de iPad hadden zij het gevoel dat er iets groots stond te gebeuren. "Dit wordt belangrijk", zeiden we tegen elkaar. Toen hebben we ons spaargeld bij elkaar gelegd. Ik mag best zeggen dat dat toen een goede zet was.’

Groeiperspectief

Volgend jaar zal LayerGloss doorgroeien naar tien werknemers. Het was geen uitdaging om geschikte mensen te vinden, zegt Do. ‘We hebben geput uit onze eigen vriendengroep. De eerste tien werknemers komen dus allemaal uit het Haarlemse. Dat komt omdat hier het talent loopt, maar ook omdat we nog klein zijn. We willen een goed, hecht team, omdat we permanent op onze mensen moeten kunnen rekenen.’

De concurrentie ziet het potentieel, door de advertentiemogelijkheden die het platform van LayerGloss biedt. Geen goedkope massa-advertenties van Google, zegt Do, maar luxe, op maat gemaakte multimediareclames. Met de moderne technieken kan dat.

‘We hebben al aanbiedingen gehad van verschillende grote partijen’, zegt Do. ‘Vooral sinds vorige week, toen we in Wired stonden. De telefoon bleef maar gaan, allerlei durfkapitalisten hingen aan de lijn om meer van ons te weten te komen.’

‘We denken dat het een kwestie van tijd is voor Google voor de deur staat. Maar wat Google ook biedt, het is te vroeg om ons uit te kopen. We hebben nog te veel lol, we doen nog te veel leuke dingen.’

Bron: fd.nl

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen

Foto ondernemersteam Layer Gloss