Fosbury nieuwe Nederlandse deelnemer TechStars

  • 15 augustus 2013
  • Ondernemersteams

De Utrechtse startup Fosbury neemt dit jaar deel aan het internationaal vermaarde groeiprogramma TechStars. Daarmee is Fosbury de derde Nederlandse startup die een plek verovert in het TechStars groeiprogramma.

Fosbury is inmiddels neergestreken in Austin (Texas, USA), waar het driekoppige ondernemersteam in drie maanden tijd "drie jaar aan kennis, netwerk en kunde" gaat proberen te verwerven. Tot voor kort zaten zij nog bij UtrechtInc aan de Padualaan, waar de oprichters elkaar leerden kennen. Medeoprichter Martijn de Kuijper: “Er liggen een drietal intense maanden in het verschiet.” Volgens mede-oprichter Lucas Tieleman is Austin een uitgelezen plek voor een tech startup. “Alle grote techbedrijven zijn hier activiteiten aan het opzetten, er zijn goede universiteiten en de stad groeit snel.” TechStars was voor Fosbury een bewuste keuze: “Zij horen tot de beste accelerators van de wereld.”

Passbook

Fosbury dook vorig jaar op de door Apple gelanceerde ticket-app Passbook en ontwikkelde daarvoor een web-app waarmee bedrijven eenvoudig Passbook-campagnes kunnen opzetten. Vorige maand bracht de startup een nieuwe app uit, 'Cardless', waarmee consumenten hun klantenkaarten kunnen digitaliseren naar Passbook.

Investering

Het groeiprogramma TechStars biedt begeleiding in de vorm van mentoren. De TechStars-programma’s coachten tot nu toe 192 startups. Iets meer dan 82 procent daarvan is, volgens de eigen statistieken van het Amerikaanse programma, nog actief. 20 bedrijven werden tot nu toe overgenomen. Daarnaast wordt TechStars aandeelhouder in de startups en investeert soms meer dan 100.000 dollar in hen. Tot nu toe heeft Fosbury zo’n TechStars-investering nog niet, maar dat zou nog kunnen komen.

Afgelopen mei werd bekend dat Fosbury het Nederlandse Sanoma Ventures als aandeelhouder had binnengehaald. De investeringstak van het Finse mediabedrijf Sanoma, moederbedrijf van onder meer NU.nl en NUzakelijk.nl, steekt een onbekende hoeveelheid geld in de startup, dat wordt gebruikt voor de verdere uitrol van zijn diensten.

Succesvol ondernemersteam

Het succes van Fosbury komt voort uit een sterk ondernemersteam dat al eerder successen wist te boeken. Naast genoemde oprichters Martijn de Kuijper en Lucas Tieleman is Willem Spruijt medeoprichter. Willem was recent als technisch mentor verbonden aan Startupbootcamp. Willem en Martijn waren beiden oprichters van Yunoo, het digitale huishoudboekje, dat in 2010 website van het jaar werd en daarna is verkocht aan AFAS Personal. Lucas Tieleman heeft al meerder bedrijven op zijn naam staan en met zijn achtergrond in marketing en advertising houdt hij zich naast Fosbury bezig met de online viral marketing tool CreatAd.

Lucas: “Toen Martijn en Willem aan Yunoo werkten, werkte ik aan 94Wines. We hebben toen altijd gezegd; ‘mocht er nog een goed moment komen om samen te werken, dan moeten we dat doen’.” Zo gezegd, zo gedaan. In november 2012 kreeg Lucas het idee om Fosbury op te zetten. Hij wist dat Martijn en Willem op dat moment allebei op zoek waren naar een nieuwe uitdaging. Het enthousiaste team wil de wereld veroveren en dit is alvast een mooie stap, zo stelt UtrechtInc. in een reactie op het vertrek van Fosbury naar Amerika. 

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen

Afbeelding van Fosbury greetingcard uit Austin