Het succesverhaal van de oprichters van One Shoe

  • 07 april 2014
  • Ondernemersteams

In 2006 begonnen Michel van Velde en Floris Derksen samen One Shoe; een reclame- en internetbureau gespecialiseerd in strategie, concept, design, reclame, open source web- en mobile development. Ze wisten hun bedrijf bijzonder snel te laten groeien. Hoe begonnen ze samen aan dit avontuur en wat zijn de geheime ingrediënten van hun partnerschap? Bekijk ons video-interview met hen.

Het video-interview

Hoe het allemaal begon

In 2004 stond Michel met z’n auto in de file toen hij zich realiseerde dat er in de file best veel geflirt wordt. Je maakt oogcontact, je blik blijft net iets te lang hangen en je voelt je hart een sprongetje maken. Maar nog voor je iets kan doen gaat het verkeer weer rijden en zie je de ander verdwijnen in de drukte. Zou het niet fijn zijn als je achteraf de mogelijkheid had om een boodschap achter te laten voor hem of haar? Zo ontstond het idee voor de website FileFlirt.nl. Eenvoudig bedacht, maar lastig uit te voeren voor Michel die op dat moment zelf geen website kon maken. Hij deelde zijn idee met familie en vrienden en zo kwam hij uiteindelijk via een kennis in contact met Floris Derksen.

Het ‘klikte’ en FileFlirt.nl werd een feit. Inmiddels zijn er meer dan 10.000 berichten geplaatst, zijn er relaties ontstaan en is er zelfs een huwelijk voortgekomen. Tijdens dit ludieke project, dat meer als grap was bedoeld, bleek de samenwerking tussen Michel & Floris goed te bevallen. De relatie bouwde verder uit en langzamerhand ontstond het idee om samen een bedrijf op te richten, en dat werd One Shoe.

Van keukentafel tot bedrijf met ruim 40 medewerkers

Michel & Floris merkten op dat bedrijven die een omnichannel marketingcampagne wilden opzetten voor iedere media naar een ander bureau moesten stappen. Een tijdrovende klus, vooral ook om al die bureaus op één lijn te krijgen en te houden. Het zou veel handiger en prettig voor bedrijven zijn als ze terecht konden bij een bureau waar alle expertises op het gebied van online en offline communicatie samen kwamen: een one-stop-shop voor omnichannel campagnes. En dat werd One Shoe. In 2006 begonnen ze met z’n tweeën aan een keukentafel met twee oude laptops (en allebei een volledig paar schoenen).

One Shoe combineert strategie concept, user experience & design, development voor web & mobile en advertisement om resultaatgerichte, omnichannel oplossingen te bedenken en te realiseren voor hun opdrachtgevers. Michel & Floris weten dat merken een verhaal moeten hebben dat hun klanten boeit en dit moeten combineren in hun gehele omnichannel strategie. Storytelling zit in de genen van hun bedrijf, zo ook in de naam. Wereldwijd liggen er schoenen langs wegen, en dat is er altijd maar 1. Een mysterie, aldus Michel & Floris. Zowel achter die schoenen, als het werk van One Shoe zit een uniek verhaal.

Die gezamenlijke visie en hun complementariteit zorgde ervoor dat het bedrijf in een paar jaar tijd uitgroeide tot een succesvol bedrijf van ruim 40 man. One Shoe werkt voor (inter)nationale opdrachtgevers als DHL, ONVZ, PostNL, Meda Pharma en Kieskeurig.nl en heeft in de loop der jaren diverse prijzen gewonnen. Michel & Floris hadden zich destijds voorgenomen om zonder investeerders of vreemd vermogen een full service bureau te realiseren dat opereert op de scheidslijn tussen reclame en techniek. En ook dat is ze meer dan gelukt.

Over de ondernemers

Michel van Velde, ceo (41) is een marketeer in hart en nieren. Na zijn studie International Business Management aan de Hogeschool Utrecht, werkte hij onder meer bij Vodafone en Palazinna TV Productions. In 2003 ondernam ging hij samen met zijn vriendin (inmiddels z’n vrouw) de bijzondere expeditie Drivetheplanet: een reis van 30.000 kilometer van Nederland naar China in een Volkswagen oldtimer met als doel publiciteit te genereren voor SOS-Kinderdorpen. En daarin zijn ze meer dan geslaagd!

Floris Derksen, cto (34) had aan één studie niet genoeg. Na zijn studie Management, Economie en Recht aan de Hogeschool Utrecht ging hij vervolgens Digitale Communicatie studeren. Een mooie combinatie die later goed van pas bleek te komen bij de oprichting van One Shoe. Hij zag ondermeer veel toekomst in het contentmanagementsysteem Drupal, dat sinds 2001 een open source project was geworden. Dat bleek een goede inschatting. One Shoe was het eerste bedrijf in Nederland die Drupal implementeerde op enterprise niveau. Drupal is inmiddels een van de meest gebruikte CMS systemen in de wereld. 

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen

Logo van Advertising & Digital Agency OneShoe