Met zijn tweeën een startup beginnen: hoe voorkom je ruzie?

  • 27 november 2014
  • Ondernemersteams

Ze waren waarschijnlijk nooit zo snel gegroeid als ze elkaar niet hadden gehad, denkt John DeHart. Bijna tien jaar geleden richtte hij samen met Ken Sim in Canada een bedrijf op dat privézorg biedt aan ouderen. “Ik wilde er talloze keren mee ophouden, en dan zei John ‘nee’, of andersom”, zegt compagnon Sim in de NY Times. “Op sommige moment zit je in een diep zwart gat, en is je zakenpartner de enige die je begrijpt.”

Samen een bedrijf starten heeft voordelen, maar denk na over de onderlinge taakverdeling na het prille begin. 

Oneens over strategie

Hun bedrijf heeft nu 300 werknemers en 90 franchisehouders. “Maar uiteindelijk treden scheuren op”, zegt DeHart. Terwijl het bedrijf groeide, waren de twee het steeds vaker oneens over strategische beslissingen. Daar kwamen ze niet makkelijk uit: hun discussies beïnvloedden het team.

“Het werd ons duidelijk dat je duidelijk leiderschap nodig hebt: één strategie, één visie, en één iemand die de besluiten neemt”, zegt DeHart. Uiteindelijk besloten de twee in 2011 op advies van een raad van wijzen om afstand te nemen. Sim gaf de leiding over aan DeHart en bleef aan als adviseur.

Met één stem spreken

Wie heeft het uiteindelijk voor het zeggen, als een bedrijf twee medeoprichters kent? Het is een kwestie waar veel ondernemers mee worstelen.

Greg Smart en Tom Gorden losten het van het begin af aan op. De twee richtten in 2004 een restaurantketen op in de Verenigde Staten. Gordon werd officieel de CEO. “We zijn gelijke partners, maar we communiceren met één duidelijke stem met de rest van het team”, legt Smart uit. “Zo voorkomen we dat mensen in de organisatie ons tegen elkaar uitspelen.”

Andere titel? Hoort erbij

Sta open voor een verandering van titulatuur naarmate je bedrijf zich ontwikkelt, is het advies van leidersduo’s. Amerikanen Morris Sutton en Joseph Terzi verdeelden de taken bij de oprichting van hun bedrijf Priv in 2013 op basis van hun kwaliteiten. Sutton werd de financiële man, Terzi ging zich met de ontwikkeling van de app bezighouden.

In januari trokken ze een derde partner aan als uitvoerend bestuurder. Sutton en Terzi maakten van de gelegenheid gebruik hun taken geografisch te verdelen: de één richt zich op de Amerikaanse oostkust, de ander op de westkust.

Directeur van buiten

Australiërs Mark McDonald en Josiah Humphrey richtten in 2011 Appster op, een bedrijf dat apps maakt, toen ze beiden nog geen twintig waren. Inmiddels hebben ze 110 werknemers (ze willen dit kwartaal uitbreiden met 50 of 60 man) en hebben ze meer dan 10 miljoen dollar omzet per jaar.

Tot nu toe zien ze meer voor- dan nadelen van het feit dat ze allebei topman zijn. Maar ze sluiten niet uit dat ze in de toekomst iemand van buiten aantrekken om hun bedrijf te leiden. De voormalige financiële man van PayPal, David Jaques, zit in hun directie.

Per kwartaal taken verdelen

Vooral in de begintijd is het fijn om een emotioneel klankbord te hebben, zeggen McDonald en Humphrey. Hun huidige taakverdeling is uniek: de twee spreken ieder kwartaal af waar ieder zich mee bezig houdt. “Gewoonlijk zie je in dit soort situaties dat één van de verkoopkant is en de ander meer technisch”, legt McDonald uit. “Maar geen van ons beiden past echt in die hokjes, dus hebben onze eigen manier gevonden.”

Zo hield McDonald zich het laatste kwartaal bezig met de introductie van twee producten, het heropstarten van twee websites, en het aantrekken van een hoofd verkoop en een hoofd marketing. Zijn compagnon Humphrey concentreerde zich op het papierwerk voor de eerste externe kapitaalinjectie, het versterken van marketingevenementen en het verbeteren van hun software voor klantrelatiebeheer. Ze maken die taakverdeling bekend aan het hele bedrijf.

“Als we het niet eens zijn, is ons beleid om beide ideeën uit te proberen”, zegt Humphrey. “We hebben allebei ontiegelijk ontzag voor data.”

Bron: Z24.nl

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen

Foto van oprichters Nurse Next Door