Nepprofiel Direct Ontmaskert bij TeamVenture

  • 21 april 2017
  • TeamVenture

Bij TeamVenture houden we niet van nepprofielen. Wij nemen de kwaliteit van ons ledenbestand zeer serieus. Daarom controleren wij iedere aanmelding en nemen we altijd persoonlijk contact op als we onregelmatigheden tegenkomen. Wij hebben veel ervaring in het spotten en ontmaskeren van nepprofielen. Deze recente dubieuze aanmelding was overduidelijk een geval van een nepprofiel.

Alle signalen meteen op rood

Ontmaskert Nepprofiel Teamventure

Onlangs zagen we de bovenstaande aanmelding bij TeamVenture voorbij komen. Kijk even goed. Wat denk jij? Een valide aanmelding of een nepprofiel?

Het antwoord hebben we in de titel van dit artikel natuurlijk al weggegeven. Een duidelijk geval van een dubieuze aanmelding. Bij ons gingen alle signalen meteen op rood. Wat viel ons op?

  • Een Engelstalig persoon uit New York op een Nederlandstalig platform? Niet onmogelijk, maar wel ongebruikelijk.
  • Weinig tot geen (serieuze) investeerders schreeuwen van de daken dat ze investeerder zijn.
  • Niemand draagt de voornaam “Investor”
  • Deze “investeerder” geeft aan zelf op zoek te zijn naar een zakenpartner voor zijn bedrijf, maar in de profielbeschrijving roept hij op voor het toesturen van investeringsvoorstellen.
  • De “investeerder” gebruikte een Gmail-account, wat in het geval van een professionele investeerder niet erg geloofwaardig overkomt.
  • De getoonde profielfoto bleek -na enige online speurwerk- een foto van een Russische ondernemersbijeenkomst.
  • We vonden dezelfde persoon terug op andere ondernemersplatformen. Op een van deze platformen gebruikte hij een profielfoto van Liu Chuanzhi, de oprichter van computergigant Lenovo, als zijn eigen profielfoto.
  • Op ieder ondernemersplatform stond een andere plaatsnaam vermeld, van Hong Kong tot aan San José. 

Wij hebben dit account vrijwel direct na aanmelding gedeactiveerd. Vervolgens hebben wij per e-mail contact gezocht met de betreffende persoon. Het was op zich geen verrassing dat we daar geen reactie op ontvingen. Het account hebben wij vervolgens volledig verwijderd.

Nepprofielen zijn toch gebruikelijk?

We kennen allemaal wel de verhalen van datingsites die zelf (aantrekkelijke) nepprofielen opstellen om zo meer nieuwe registraties en contactverzoeken te ontlokken. Ook bij nieuwe zakelijke platformen zien wij met regelmaat dat de 'fake it till you make it' tactiek grootschalig wordt toegepast. Een goed voorbeeld hiervan is het voormalige internationale ondernemersplatform eFactor, dat vooral bijzonder frauduleus bleek te zijn.

Ook tref je platformen aan die niet zelf nepprofielen aanmaken, maar er wel duidelijk ervoor kiezen om vooral zo veel mogelijk nieuwe accounts te krijgen. Geen enkele vorm van controle of verificatie vindt er dan plaats. De gedachte hierachter is dat hoe meer profielen een site heeft hoe aantrekkelijker het platform is. Eens? 

Natuurlijk is het waar dat meer profielen waardevoller zijn. Zeker op een platform waar je vraag en aanbod bij elkaar brengt. Maar uiteraard is geen enkele gebruiker gebaat bij nepprofielen. Het is feitelijk niets minder dan het misleiden van serieuze en oprechte gebruikers van het platform en vaak ook geldklopperij. En daar doen wij bij TeamVenture simpelweg niet aan mee.

 

Aanverwante artikelen:

Hoe Bestrijdt TeamVenture Nepprofielen en Spam?

 

Delen
Afbeelding van gemaskerde man achter laptop