Gewichtig ondernemersteam daagt gevestigde supermarkten uit

  • 10 augustus 2015
  • Ondernemersteams

Een nieuwe (online) supermarkt doet zijn intreden. Met gratis bezorging, een laagsteprijsgarantie en een slim distributiesysteem meent Picnic voor een doorbraak in online boodschappen te gaan zorgen. De vier oprichters lijken een gouden ondernemersteam te hebben gevormd om deze ambitie te realiseren.

Doordacht en gewichtig ondernemersteam

Picnic is opgericht door een vierkoppig ondernemersteam, met een zeer doordachte en gewichtige samenstelling. Picnic is het geesteskind van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Joris en Frederik waren eerder eigenaar van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Zij overtuigden Bas Verheijen en Michiel Muller om ook in te stappen. Bas is voormalig marketingdirecteur van Albert Heijn en C1000. Michiel Muller is bekend als medeoprichter van onder meer de onbemande tankstations van Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Samen hebben de oprichters de benodigde kennis en ervaring op gebied van software, logistiek en marketing en hebben ze toegang tot het juiste netwerk en kapitaal.

Hoewel de oprichters elkaar al kennen uit het ondernemerswereldje waren ze echter nog geen vrienden. Dus het is de vraag of ze naast complementair ook ‘compatible’ zijn. Op de vraag of het goed klikt antwoordt Muller met een schaterlachje. "Ja, het klikt goed. Maar we zijn ook pas net begonnen." Dat ‘net begonnen’ geeft de lange termijn ambities van het team goed weer. Achter de schermen werkten ze immers al drie jaar aan de opstart van Picnic. Uiteraard gaat hun avontuur nu pas echt beginnen.

Gaan ze het ook waarmaken?

Picnic moet de ‘Zalando’ onder supermarkten worden: online bestellen en laten bezorgen voor een prijs die lager is dan in de reguliere supermarkt. Makkelijker, goedkoper en verser, dat is het uitgangspunt van Picnic. De vraag is of dat allemaal wel kan. Volgens het Picnic-team kan het doordat ze besparen in dure panden en onderhoud van locatie en geen (volle) schappen hebben. Picnic werkt zelfs geheel zonder voorraad. Picnic koopt pas in nadat een klant een bestelling heeft geplaatst. 's Nachts worden de boodschappen in het distributiecentrum geleverd en de volgende ochtend wordt het meteen naar de consument verzonden in speciaal ontworpen elektrische busjes. "Daardoor hebben wij geen voorraad en er is bovendien geen verspilling van eten."

Het klinkt geweldig en veel consumenten lijken er naar te smachten. Supermarktdeskundigen zijn echter kritisch. Zij vragen zich af of Picnic kan opboksen tegen de bestaande grote spelers. Zouden deze critici het verhaal van David en Goliath wel kennen?

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen

Bezorger van online supermarkt Picnic die bezorgwagen inlaadt