Wat drijft Nederlandse ondernemers? En je toekomstige zakenpartner?

  • 22 juni 2016
  • Ondernemerschap

Onafhankelijkheid is niet langer de grootste drijfveer voor Nederlanders ondernemers. De focus ligt nu vooral op het nastreven van idealen zoals het realiseren van een droom of duurzaam ondernemen. Kwaliteit leveren en geld verdienen zijn ook belangrijke drijfveren. Zo blijkt uit onderzoek van Tom, uitgevoerd door Maurice de Hond. Handig om te weten als je op zoek gaat naar een aanvullende zakenpartner. 

Ondernemers hebben nu hele andere drijfveren

De drijfveren van ondernemers blijken flink veranderd over de afgelopen jaar. Het nastreven van onafhankelijkheid is veel minder belangrijk geworden. Voor bijna de helft van de ondernemers was dit de oorspronkelijke drijfveer (49%), tegenover slechts 16% nu. Dit doet vermoeden dat ondernemers ook steeds vaker (strategische) samenwerkingsverbanden en partnerschappen aangaan.

Verder valt op dat duurzaam ondernemen ook flink stijgt als belangrijke drijfveer. Voor 4% van de ondervraagde ondernemers was dat de oorspronkelijke drijfveer; nu is dat met 11% bijna drie keer zoveel.

Duurzame drijfveren blijven langst overeind

Uit het onderzoek blijkt ook dat ondernemers die hun bedrijf begonnen met een streven naar duurzaam ondernemen hun drijfveer het meest trouw blijven. Voor 71% van deze ondernemers is duurzaamheid nog altijd het belangrijkst. Gevolgd door ondernemers die geld verdienen als oorspronkelijke drijfveer hadden (45%) en ondernemers die een droom wilden realiseren of kwaliteit wilden leveren (beide 31%).

Deze volgorde is op zichzelf niet heel opvallend. Duurzaamheid is een lange termijn drijfveer met balans tussen mens, milieu en winst. Geen wonder dat ondernemers die dit als oorspronkelijk als uitgangspunt hadden dit nog altijd nastreven. Dromen realiseren en kwaliteit leveren is immers een mooi streven, maar zonder inkomsten houd je dit niet lang vol. En dat geld verdienen als hoofdstreven op termijn ook niet aanmoedigend werkt is ook niet bepaald een nieuw inzicht. Wanneer je vol passie werkt aan iets waar je goed in bent, dan is geld de beloning die (hopelijk) zal volgen.

Bewust waaróm

Twee derde van de ondernemers koos bewust voor het ondernemerschap. Ruim de helft (55%) van de ondernemers vindt de reden waaróm of hóe ze ondernemen, belangrijker dan wát ze doen (45%). Het is niet ondenkbaar dat de zeer populaire TedX presentatie over de Golden Circle van Simon Sinek hier invloed op heeft gehad.

Vooral ondernemers die bewust ondernemer werden vinden het waaróm van hun ondernemerschap belangrijk. Van hen vindt ruim een derde de drijfveren, idealen en ambitie het belangrijkst (36%). Ondernemers die geen werk konden vinden en daarom ondernemer werden, houden zich hier het minst mee bezig (20%). Zij hechten de meeste waarde aan wat ze doen (58%). En hoewel de onderzoeksresultaten dit niet vermeld, is het tevens zeer aannemelijk dat geld verdienen voor deze groep ondernemers ook de belangrijkste drijfveer is.

Tevreden klant grootste motivatiebron

Ondernemers raken het meest gemotiveerd door tevreden klanten. Bijna de helft (49%) van de ondernemers wordt hierdoor geïnspireerd. (Dit geldt ook zeker bij TeamVenture.) Voor vrouwen (53%) geldt dat ietwat sterker dan voor mannen (45%). Terwijl voor mannelijke ondernemers juist uitdagende opdrachten meer motiveren (17%) dan voor vrouwelijke ondernemers (11%).

Onderaan de motivatielijst staat waardering van medewerkers; dat is voor 1% van de ondernemers de belangrijkste motivator. Als een groot deel van de respondenten van dit onderzoek zzp’ers waren, dan is dat uiteraard niet zo vreemd.

Korte versus lange termijn focus

Een op de tien ondernemers leeft in het hier en nu en richt zich hooguit op de volgende dag. Deze zeer korte termijn focus kun je toch wel risicovol ondernemen noemen, ook (of juist) als je in zwaar weer zit. Gelukkig focust ruim de helft van de Nederlandse ondernemers zich meer op de langere termijn (52%): op volgend jaar of nog verder weg.

Mannen en hoger opgeleide ondernemers hebben een langere horizon dan vrouwen en lager opgeleide ondernemers. Ruim de helft van de mannen (57%) en de hoger opgeleiden (55%) is gericht op het volgende jaar of verder. Onder vrouwen en lager opgeleide ondernemers is ruim de helft (55%) georiënteerd op de volgende maand of korter.

Zoek een zakenpartner met bijpassende drijfveren

De resultaten uit dit onderzoek en ons aanvullende commentaar geven je belangrijke inzichten voor het selecteren van een geschikte zakenpartner. Het is allereerst belangrijk om je eigen drijfveren helder in beeld te hebben en vervolgens een bijpassende zakenpartner te zoeken.

Verschillende motivatiebronnen en verschillende termijnplanning kunnen versterkend werken, maar onderliggende drijfveren die (bij aanvang al) sterk verschillen is geen goede start voor een partnerschap. Het is wel goed om enigzins rekening te houden met de levensfase waar jij en een potentiële zakenpartner in zit. Drijfveren zijn immers niet in steen gebeiteld. En dat blijkt ook wel weer uit de resultaten van het bovenstaande onderzoek.

 

Bron: Tom.nl

Delen

Reacties (0)

Log in om een reactie te plaatsen

Afbeelding IJsberg met tekst "wat drijft ondernemers"